Ontwikkeling ZORG-ID Smartcard op schema
Samen oplossing bieden voor het veld
‘Samen de schouders eronder. Met dat gevoel losten we de afgelopen maanden snel en adequaat een probleem op dat bij de koepels LHV, KNMP en InEen leefde. Dit ondanks de vele andere prioriteiten bij de leveranciers. ZORG-ID Mobiel bleek als authenticatiemiddel niet altijd te voldoen omdat bijvoorbeeld bij apotheken privé en zakelijk gebruik van telefoons lastig te scheiden is en de kosten van aparte bedrijfstelefoons hoog zijn.’
Verder hadden sommige zorgapplicatieleveranciers moeite met de implementatie van ZORG-ID Mobiel. Frank: ‘En een grote leverancier zat nog op Aorta 6, terwijl Aorta 8 vereist is. Tenslotte speelden de plannen van VWS voor DEZI ook een wat verwarrende rol.’
Tijdlijn
In november 2024 ontstond het idee voor de ontwikkeling van ZORG-ID Smartcard, in januari 2025 volgde een haalbaarheidsstudie en in februari een hackaton. Elf leveranciers deden mee. Inloggen en het LSP bevragen waren de doelen en die werden behaald. Technisch en juridisch is de kaart nu werkbaar. ‘Nu is het een kwestie van de nieuwe functionaliteit integreren in de zorgapplicaties. We hebben de impact op de systemen minimaal gehouden, dus programmeren hoeft niet. Maar uitrollen en testen bij zorgorganisaties uiteraard wel. Leveranciers hebben daar gemiddeld één tot zes maanden voor nodig.’
Frank verwacht dat einde mei ook de schrijffunctionaliteit gereed is. Vanaf dat moment kunnen medewerkers in het ZORG-ID-portaal hun medewerkerspas op naam aanmaken. ‘In de loop van juni verlopen de eerste UZI-passen, dus die kunnen dan direct worden overgezet naar een ZORG-ID Smartcard, zonder een gat in de vergoeding.’
Zelf aanmaken: ‘Kaartje erin, kaartje eruit’
Voor de medewerker is het activeren van een lege ZORG-ID Smartcard eenvoudig. ‘Simpelweg: kaartje erin, kaartje eruit. Meer is het niet. Stapsgewijs ziet het aanmaakproces er zo uit:
- Een praktijkvertegenwoordiger – de administrator - registreert zich eenmalig via een digitaal formulier met een UZI-pas.
- Deze administrator wijst een beheerder aan, dat kan bijvoorbeeld ook een GBZ-beheerder of leverancier zijn.
- De beheerder bestelt lege ZORG-ID Smartcards via de VZVZ-webshop. Bij elke kaart hoort een PUK-code die onmisbaar is bij verlies of beschadiging.
- De medewerker start de functie ‘Maak uw ZORG-ID Smartcard aan met uw geldige UZI-pas’ op vanuit het ZORG-ID Portaal.
- De medewerker authenticeert zich met een actieve UZI-medewerkerspas en doorloopt de stappen. Let op: medewerkers zonder geldige UZI-pas kunnen geen ZORG-ID Smartcard aanmaken. De pas is dus niet geschikt voor nieuwe medewerkers.
- De medewerker plaatst de lege ZORG-ID Smartcard in de kaartlezer.
- De ZORG-ID Smartcard is direct klaar voor gebruik en is vanaf nu drie jaar geldig.’
Kostenreductie: hoe dan?
De ZORG-ID Smartcard gaat circa € 75,00 kosten, dit tegenover € 255,00 van de huidige UZI-pas. Beide kunnen hetzelfde en beide zijn drie jaar geldig. Waarin zit het kostenverschil?
Frank: ‘Dat heeft te maken met drie dingen. Ten eerste is de Smartcard minder complex, er staat één certificaat op in plaats van drie op de UZI-pas. Ten tweede ligt het beheer bij de zorgaanbieder zelf. En ten derde: omdat de authenticatie via een actieve UZI-pas verloopt, hoeven wij de gebruikersidentiteit niet vast te stellen via het CIBG.’
Hij vervolgt: ‘Onze doelgroep is de huidige groep medewerkers in het zorgveld. Nieuwe medewerkers kunnen kiezen voor een UZI-pas, ZORG-ID Mobiel (kosteloos) of te zijner tijd DEZI. Al met al geven apothekers en huisartsen straks veel minder uit dan vijf miljoen euro, het bedrag dat de UZI-medewerkerspassen op naam ZN nu aan vergoedingen kosten.’
To do: communicatie en support
Terwijl de koepels bezig zijn met de communicatie richting de zorgaanbieders, implementeren leveranciers ZORG-ID Smartcard in hun systemen. Ook zij informeren hun klanten. VZVZ communiceert ook. De netwerkdag van 25 maart was hiervoor een mooi moment.
Ook goede ondersteuning van het proces behoeft nog aandacht. ‘VZVZ faciliteert zorgorganisaties bij het aanmaken van de kaarten via de zorgapplicatieleveranciers. De leveranciers zijn het eerste aanspreekpunt voor hun klanten. Mochten zij er zelf niet uitkomen, dan zijn wij er voor hen. Op onze website staan filmpjes en veel gestelde vragen. En we hebben een servicedesk. Verder nemen we de GBZ-beheerders goed mee in de communicatie. Samen met de leveranciers zijn we zo op weg naar een sluitende ondersteuning.’
Frank kijkt terug op een mooi gezamenlijk ontwikkeltraject. ‘We zijn er bijna. We hebben met elkaar een werkbare oplossing neergezet, een concreet antwoord op een concrete vraag uit het veld.’