Toestemming bij kwetsbare patiëntgroepen

Veel patiënten hebben toestemming gegeven om via het Landelijk Schakelpunt (LSP) medische gegevens te delen met andere zorgverleners. Maar hebben ook de kwetsbare patiëntgroepen toestemming gegeven? Voor deze groep is toestemming extra belangrijk; er is namelijk een aannemelijke kans dat ze een keer bij een andere dan de eigen apotheek of in een acute situatie terecht komen.

We helpen u graag op weg

Kwetsbare patienten

Toestemming voor de uitwisseling van gegevens in de gezondheidszorg is belangrijk. Voor nu en in de toekomst. Daarom moeten we er aandacht aan blijven besteden. We weten ook dat het bespreken van toestemming soms lastig is en veel tijd kan kosten. Daarom helpen we graag een handje. We hebben een aantal middelen gemaakt die u kunnen helpen bij uw patiëntcontact.

Kwetsbaar?

Een (terechte) vraag die direct boven komt drijven is: wie zijn er precies kwetsbaar in de samenleving? Dat is lastig om vast te leggen in een definitie. Kwetsbaren zijn er van jong tot oud en in allerlei gedaanten. Zichtbaar en niet zichtbaar. Als zorgverlener kunt u zelf het beste vaststellen of iemand kwetsbaar is of niet. Onder het kopje 'Informatiekaarten selecteren kwetsbare patiënten per AIS' vindt u per leverancier een informatiekaart met uitleg hoe u kwetsbaren kunt selecteren in uw AIS.

Niet alleen voor kwetsbaren

Het Landelijk Schakelpunt bestaat inmiddels meer dan 10 jaar. In de beginperiode hebben alle apotheken hard gewerkt om zoveel mogelijk patiënten de toestemmingsvraag te stellen. Nu, 10 jaar later en een gezamenlijke uitwisseling van bijna 1 miljard berichten per jaar, is het LSP gemeengoed geworden. Patiënten gaan er vaak van uit dat zij al toestemming hebben gegeven. Maar dat is niet altijd het geval. Blijf daarom alert op de toestemmingsvraag, kwetsbaar of niet.
 

Informatiekaarten selecteren kwetsbare patiënten per AIS

In het kader van patiënt- en medicatieveiligheid is het belangrijk dat vooral van uw kwetsbare patiënten de medische gegevens kunnen worden uitgewisseld met andere zorgverleners. Bij het verkrijgen van opt-in is het daarom belangrijk deze patiënten te registreren. Hoe u kunt controleren welke van uw kwetsbare patiënten u nog geen toestemming heeft gevraagd voor het beschikbaar stellen van hun gegevens via het LSP, leest u in onderstaande informatiekaarten. De informatiekaarten geven inzicht over hoe je in de basis een selectie maakt. Wilt u een uitgebreidere analyse maken? Raadpleeg dan de instructie van uw leverancier of neem contact met hen op.

Toestemmingsfolder en -formulier

Alles over toestemming vindt u terug op volgjezorg.nl. U kunt hier ook de meest actuele versie van de folder en het toestemmingsformulier downloaden. Voor uw gemak treft u de documenten ook hier onder als download aan.

Toestemming voor iemand anders regelen

Komt iemand toestemming regelen voor iemand anders? Lees hier de uitgebreide informatie hoe dit werkt.

Toestemming regelen bij wettelijke vertegenwoordiging?

Gebruik hiervoor het toestemmingsformulier wettelijke vertegenwoordiging.

Slimme link op uw website naar volgjezorg.nl

Door deze slimme link op uw website te plaatsen, kunnen uw patiënten met één muisklik naar de juiste pagina van volgjezorg.nl om u toestemming te geven. Zij hoeven uw praktijk of apotheek niet meer op te zoeken via de zoekfunctie. Dat maakt het proces van online toestemming regelen een stuk eenvoudiger voor uw patiënten. En u loopt geen risico meer dat uw patiënten u niet kunnen vinden op volgjezorg.nl. Lees de factsheet hoe u dit eenvoudig regelt voor uw website.

Patiëntenbrief voor toestemming

Komt een patiënt weinig op de praktijk en/of heeft geen e-mail? U kunt iemand ook aanschrijven. Wij helpen u op weg met een brief die u hiervoor in kunt zetten. U kunt deze naar uw eigen inzicht aanpassen en zelf ondertekenen.

Ook bij een hoog toestemmingspercentages is analyse zinvol

Een analyse van het toestemmingspercentage onder uw kwetsbare patiënten is te allen tijde zinvol. Waarom? Een hoog percentage hoeft namelijk niet automatisch te betekenen dat de kwetsbaren in uw patiëntenbestand ook daadwerkelijk hun toestemmingskeuze hebben doorgegeven. Passanten kunnen dit beeld namelijk troebleren. In sommige gevallen kan het toestemmingspercentage zelfs ruim boven de 100% uitkomen, terwijl uw patiëntenbestand nog steeds kwetsbaren zonder toestemmingskeuze bevat. Reden om deze doelgroep -ook voor hun eigen veiligheid- nog eens goed onder de loep te nemen en actie te ondernemen wanneer dat nodig blijkt.

Storytelling, wat is het en wat kan ik er mee?

Storytelling, het vertellen van verhalen is een gesprek tussen mensen. Verhalen veranderen als ze worden doorverteld en beïnvloeden het gedrag . Verhalen spelen een belangrijke rol in de volksgezondheid. Bij VZVZ gebruiken we storytelling om het belang van het delen van medische gegevens te vertellen. We vertellen een herkenbaar verhaal in begrijpelijke taal. Ben je benieuwd hoe? In Amsterdam en Zeeland is deze methode toegepast met als doel om het aantal toestemmingen te verhogen.

De verhalen van mevrouw Trustfull en Krijn

Een aanvankelijk gewone dag loopt bij mevrouw Trustfull anders dan gedacht; zij wordt onwel en komt onverwacht bij de huisartsenpost terecht. Dit voorbeeld uit Amsterdam helpt patiënten het belang van toestemming bij gegevensuitwisseling in te zien.
In Amsterdam en Zeeland -waar Krijn een centrale rol speelt- hebben we samen met zorgverleners deze reis zo gemaakt dat patiënten in deze regio's zich hierin herkennen. Dit draagt bij aan het gesprek dat u met uw patiënten heeft over toestemmingen. U kunt deze voorbeelden gebruiken of samen met ons een lokaal toestemmingsverhaal ontwikkelen. Neem gerust contact met ons op als u meer wilt weten of hulp nodig heeft. 

Het belang van toestemming voor de Huisartsenpost

Op het moment dat een patiënt bij een huisartsenpost komt, kunnen er direct medische gegevens opgevraagd worden. Dit scheelt kostbare tijd, maar er is wel toestemming nodig. Paulien van der Hoeven vertelt in dit filmpje waarom toestemming zo belangrijk is voor een triagist op de huisartsenpost.

Tips om toestemmingen te verhogen

In onderstaand pdf-document vindt u een aantal tips uit praktijksituaties om de toestemmingspercentages te verhogen.

Toestemmingsmaterialen in de webshop

Onze webshop bevat diverse materialen die u ondersteunen bij de toestemmingsvraag, zoals een folder, een poster of een zogenoemde table talker. De middelen zijn gratis te bestellen.

Ondersteuning nodig?

Heeft u nog vragen over toestemmingen, moeite met het bereiken van bepaalde doelgroepen of wilt u gewoon eens overleggen over uw aanpak om toestemmingen te regelen? Neem gerust contact op!