Verslag netwerkdag 29 maart 2023

Gedurende het jaar kunnen onderwerpen met prioriteit een must worden. Dat gebeurt in interactie. Met jullie, maar ook met vertegenwoordigers van de sectoren. Het werkplan is van ons allemaal.” Netwerkdagen zijn er voor de inhoud van het werkplan, tertiaaloverleggen voor de besluitvorming. Vanuit de zaal komt de vraag of VZVZ binnenkort een dialoog over sectoroverschrijdende oplossingen kan organiseren. “Er zijn veel leveranciers die één oplossing voor meerdere sectoren bieden.” Frank vindt het een goede suggestie en stelt voor dit op de volgende netwerkdag te agenderen. Steven vraagt of het werkplan voldoende bekend is. Als u het werkplan wilt ontvangen, neem dan contact op met het leveranciersmanagement

(steven.horsch@vzvz.nl).

Webportaal ZORG-AB

Productverantwoordelijke Iris Vastenouw vertelt over de ontwikkelingen rond ZORG-AB. Zoals het webportaal waar de markt om vraagt. “Zorgaanbieders willen beschikken over veilige e-mailadressen. Maar zolang de 4 grote leveranciers die de adressen beheren deze niet willen delen, moeten we het op een andere manier doen. Op het webportaal kunnen zorgaanbieders zelf hun veilige e-mailadres invoeren in ZORG-AB. Via een Outlook add-in zijn de adressen makkelijk te gebruiken in de mail.” Zorgaanbieders kunnen hun e-mailadressen via een csv-bestand in bulk uploaden. “Met dus het gevaar dat gegevens verouderen en niet meer kloppen”, zegt een van de aanwezigen. “Zit daar een check op?” “Nee”, antwoordt Iris. “Zorgaanbieders zijn zelf verantwoordelijk voor het up-to-date houden van de adressen. Ze kunnen de upload bijvoorbeeld elke maand doen.” Het programma Faexit en VZVZ gaan communiceren over de nieuwe mogelijkheden. Iris verwacht dat ZORG-AB na de zomervakantie aardig gevuld is.

Abonneren en notificeren

Ondertussen is ook ‘abonneren en notificeren’ voor ZORG-AB in ontwikkeling. “Ook dit is een vraag van de markt”, vertelt business architect Nelly Anbeek. “Zorgaanbieders willen geïnformeerd blijven over wijzigingen bij andere zorgaanbieders. En niet onbelangrijk: zo kunnen we voorkomen dat zorgaanbieders op reguliere basis het hele ZORG-AB opvragen om up-to-date te blijven. Want dat leidt tot overbelasting van het systeem.” Met abonneren en notificeren hoeven zorgaanbieders alleen de gewijzigde informatie op te halen. “Geeft de notificatie ook aan wát er veranderd is?”, vraagt iemand uit de zaal. “De notificatie geeft aan bij welke organisatie, via een identifier, dat er iets gewijzigd is. De zorgaanbieder moet zelf een request sturen om de nieuwe gegevens op te halen”, zegt Nelly. Solution architect Bernard Stibbe gaat in op de techniek van abonneren en notificeren. Hij vertelt dat er bestaande FHIR-technologie wordt gebruikt. Zorgaanbieders kunnen eenvoudig een (basis) abonnement (af)nemen bij ZORG-AB, die gebaseerd zijn op bepaalde criteria, die van te voren zijn vastgelegd. Deze criteria zullen we verder uit ontwikkelen voor de abonnementen. A.d.h.v. deze criteria worden  zorgaanbieders, via notificaties, geïnformeerd over wijzigingen in ZORG-AB. “Hoeveel wijzigingen zijn er eigenlijk per dag in ZORG-AB?”, vraagt een van de aanwezigen. “Veel!”, antwoordt Bernard. “We moeten dus ook nadenken hoe vaak we notificaties willen versturen.” Hij eindigt met een verzoek om feedback. “Heb je ideeën, wil je sparren? Neem dan contact op via ZORG-AB@vzvz.nl.”

Status ZORG-ID (Smart)

Marcel Settels, productmanager infrastructuur, neemt de aanwezigen mee in de status van ZORG-ID. Hij vertelt dat de recente hackathon, waar de technische implementatie van ZORG-ID Smart werd beproefd, een succes was. “Dertien leveranciers namen deel. Ze implementeerden de interface van ZORG-ID. Maar liefst 7 leveranciers kwamen tot op de grens van communiceren met het XIS.” Het grootste probleem is dat test BSN’s niet door de WID-scan komen. Daarom komt er een aparte testomgeving waar leveranciers een inschrijftoken kunnen maken zónder WID-scan. Marcel kondigt aan dat ZORG-ID naar een nieuwe hosting-partij verhuist, om aan de beveiligingseisen te kunnen blijven voldoen. Leveranciers hebben de keuze: niets doen en de overstap door VZVZ laten uitvoeren of de overstap onder eigen controle maken. Optie 1 gebeurt op 1 augustus, optie 2 kan vanaf 1 mei. Binnenkort ontvangen de huidige ZORG-ID gebruikers uitgebreide informatie over de ‘verhuizing’.

MedMij: nieuwe release in mei

De nieuwe release van MedMij in mei richt zich op het fundament van het afsprakenstelsel. Belangrijke aanpassingen zijn langdurige toestemming en automatisch verzamelen. “Met langdurige toestemming hoeft een patiënt niet elke keer opnieuw in te loggen”, vertelt Jeroen Bos, productmanager MedMij. “Dat maakt het gebruikersvriendelijker. Het geldt nu eerst voor één zorgaanbieder. De volgende stap is eenmalig toestemming geven voor meerdere zorgaanbieders.” Bij automatisch verzamelen zijn gegevens up-to-date zonder dat de patiënt daar iets voor hoeft te doen. Dat leidt tot een vraag uit de zaal: “Als DVZA moeten we aan Stichting Legio doorgeven hoe vaak een patiënt zijn PGO heeft ingezien. Hoe zit dat met automatisch opvragen?” Een identificatie voor het automatisch opvragen is een van de mogelijke oplossingsrichtingen. “Dat moet in de logging zichtbaar zijn.” MedMij is bezig zorgaanbieders een rol te geven in het afsprakenstelsel. Jeroen: “Zodat ze kunnen meepraten over functionaliteiten in het afsprakenstelsel en wij ze kunnen aanspreken op de afspraken die we maken.” Door de nieuwe afspraken en de toetreding van zorgaanbieders tot het stelsel komen er nieuwe deelnemersovereenkomsten.

Vereenvoudigd gebruik UZI-pas

Bart Hoenderboom, lead architect bij VZVZ, sluit de dag af met een presentatie over het vereenvoudigd gebruik van de UZI-pas, kortweg VGU. “Hier zijn we al een paar jaar mee bezig. Een aantal leveranciers heeft het al ingebouwd en hun klanten zijn tevreden. Het lijkt dus een goede oplossing te zijn.” Bart vertelt dat het VGU eerder ‘conditionele query’ heette. “Maar dat dekte de lading niet goed.” Ontevredenheid waren de reden voor de ontwikkeling van het VGU. “Ziekenhuizen vinden het aanschaffen van UZI-passen te duur. Ook zijn de passen niet altijd gebruikersvriendelijk.” De oplossing is generiek neergezet. “We leveren een aantal tools, die leveranciers op verschillende manieren kunnen implementeren. Het VGU neemt de belemmeringen weg zonder concessies te doen aan de waarborgen voor veilige gegevensuitwisseling.”

Het systeem mandateren

Hoe het VGU precies werkt, laat Bart zien met duidelijke afbeeldingen in zijn presentatie. Natuurlijk zijn er ook vragen. Bijvoorbeeld waarom er nog steeds een UZI-pas nodig is voor het mandateren. “Waarom kan het niet met DigiD?” Bart: “Het LSP moet zeker weten dat een zorgverlener met een bepaalde rolcode het mandaat geeft. Dit kan nu alleen met de UZI-pas.” Ook het selfassessment leidt tot discussie. Dit zijn 4 vragen die een zorgverlener voor het VGU moet beantwoorden. “Zorgverleners willen zorgverlener zijn”, zegt iemand uit de zaal. “Kan een leverancier de zorgverlener ondersteunen?” “Zorgverleners moeten zich bewust zijn dat systemen de opvragingen meer geautomatiseerd kunnen doen”, antwoordt Bart. “Dat is het doel van de vragen.” Een van de aanwezigen valt hem bij: “Het zijn maar 4 vragen. We moeten uitkijken dat we het in de communicatie naar de zorgverleners niet te zwaar maken. En vooral goed uitleggen waaróm ze het moeten invullen.”

11 mei volgende netwerkdag

Frank sluit de dag af met een vooruitblik naar de volgende netwerkdag, op 11 mei. “Op de agenda staan in ieder geval sectoroverstijgende oplossingen, AORTA-TKID, de architectuurvisie, het validatieloket medicatieoverdracht, het nationaal validatiecentrum en de hackathon TWINN x NUTS x LSP.”

Bekijk voor meer (detail)informatie de presentaties van de netwerkdag.

- Introductie netwerkdag

- Presentatie VGU

- Presentatie MedMij