

Verslag online netwerkochtend 23 november 2023
Status werkplan 2024
Manager Ontwerp en Architectuur Frank Willems legt uit dat het werkplan voor 2024 vandaag nog niet inhoudelijk besproken kan worden omdat de begrotingsronde onlangs gewijzigd is en daardoor de budgetten nog niet 100% rond zijn.
‘We wilden eigenlijk met jullie een slag maken, maar zo ver zijn we nog niet. De sectorleads hebben de vraag geïnventariseerd, dat was onderwerp van gesprek op de leveranciersdag in september. Vervolgens hebben productmanagement en leveranciersmanagement bekeken wat mogelijk is. Nu moeten we bepalen wat we kunnen realiseren binnen de gestelde budgetten. Daar is het wachten op. We verwachten de begroting in december, half januari willen we dan het concept-werkplan afstemmen via NedXis en OIZ. Dan bekijken we de consequenties en wat we moeten terugleggen bij de bestuurlijke tafels. Vervolgens bespreken we het plan met jullie op de eerstvolgende netwerkdag.’ Frank vertelt dat de scope van de begroting is uitgebreid tot alle producten en diensten van VZVZ.
De recente oprichting van het Digitale Transitie Orgaan (DTO) waarin VWS, ZN, Nictiz, VZVZ én vertegenwoordigers van leveranciers en patiënten samenwerken betekent dat verantwoordelijkheden rond de begroting nog aan het uitkristalliseren zijn. Dat geeft enige onzekerheid. ‘Maar het DTO heeft bestuurlijk mandaat, dus er komt zo meer grip op landelijke vraagstukken,’ stelt Frank. Steven voegt eraan toe: ‘En de leveranciers hebben nu een goede plek aan de bestuurlijke tafel, ze zijn meer dan uitsluitend uitvoerders.’
De huidige projecten en programma’s lopen intussen gewoon door.
Op weg naar veilige Europese gegevensuitwisseling: PIEZO
Quinten van Geest is projectleider Programma Implementatie Europese Zorgdiensten (PIEZO) vanuit VZVZ. ‘Het programma is een gezamenlijke effort van alle deelnemende partijen. Naast VZVZ zijn dat Nictiz, CIBG, NHG, de Patiëntenfederatie en ICTU. De laatste heeft de lead.’ Zijn bijdrage kon rekenen op een actieve respons van de deelnemers: ‘Zorg houdt zich niet aan grenzen, natuurlijk wil ik geholpen worden als ik in Spanje ben.’ Wel vroegen meerdere aanwezigen naar de veiligheid van patiëntengegevens en hoe de toestemming van de patiënt geregeld werd.
Het doel van PIEZO is Europese burgers goede - geplande en ongeplande - zorg te geven als zij in een ander land van de Europese Economische Ruimte zijn. Het programma sorteert voor op het toekomstige Europese wettelijk kader, de European Health Data Space (EHDS). Quinten legt uit dat voor Nederland de HIS-sen en de informatiestandaard Acute Zorg de basis zijn voor Europese gegevensuitwisseling. ‘We zijn zover dat Nederlandse artsen voor bijvoorbeeld inkomende Portugese burgers de patient summary kunnen raadplegen, nu zijn we bezig de Nederlandse patient summaries beschikbaar te maken voor een andere Europese lidstaat.’
Hij gaat in op de Circle of Trust: de randvoorwaarden. ‘Uiteraard moet er een behandelrelatie zijn, houden partijen zich aan de AVG en worden periodiek grondige audits gehouden. We doen er alles aan om de Europese gegevensuitwisseling zo veilig mogelijk te laten verlopen.’ Daarbij staan de toestemming van de patiënt en Mitz centraal. ‘Mitz moet aangepast worden naar Europese gegevensuitwisseling. Dit is daarom nu een HIPMA-prioriteit.’ Quinten benadrukt de gefaseerde aanpak binnen het programma en het streven naar een minimale impact op HIS-leveranciers. ‘Uitgangspunt is: hergebruik de bestaande infrastructuur waar mogelijk.’
Voor de nationale ketentest die naar verwachting aan het einde van Q2 plaatsvindt is hij nog op zoek naar leveranciers. ‘Meld je aan bij onze leveranciersmanager Marleen Stijnman marleen.stijnman@vzvz.nl. Zij is ook ons aanspreekpunt bij vragen.’
Update contracttokens: Q1 in gebruik, review-oproep
Marcel Settels (Productmanager Infrastructuur) vertelt enthousiast over de voortgang op het gebied van contracttokens, digitale bewijzen die een leverancier (of andere partij) machtigt om namens een zorgaanbieder gegevens te mogen uitwisselen. ‘We hebben hard gewerkt sinds we er op de leveranciersdag in de zomer over vertelden. In de loop van Q1 is de LSP-infrastructuur klaar voor contracttokens. Ik doe nu een oproep aan leveranciers het concept-document te reviewen, vraag het op bij marcel.settels@vzvz.nl of bart.hoenderboom@vzvz.nl. Zodra we weten voor welke usecases leveranciers ze willen gaan gebruiken, kunnen we contracttokens in de software gaan inbouwen. We willen er daadwerkelijke problemen mee oplossen. Overigens worden contracttokens geschikt gemaakt voor gebruik in meerdere afsprakenstelsels, om te beginnen Nuts.’
Hij noemt het raadplegen van een decision support system (DSS) als voorbeeld van een mogelijk probleem. ‘In al die HIS-sen staan specifieke vragen lokaal ingebouwd. Met contracttokens centraliseer je dat. Daardoor vereenvoudig je het werk van HIS-leveranciers. En verlaag je hun kosten en die van hun klanten.’ Voor zorgaanbieders werkt het straks ook eenvoudiger: zij ondertekenen het contract en zijn klaar. Verder wordt het SNI-probleem opgelost: ‘Het LSP ondersteunt het nu niet, met contracttokens maak je SNI overbodig.’
Tenslotte wordt met de ingebruikname van contracttokens ook de veiligheid verhoogd, stelt Marcel. ‘Het NCSC wil dat we mogelijk misbruik van UZI-servicecertificaten van zorgaanbieders door hun leveranciers afgrendelen. Met het opknippen van de technische functionaliteiten doen we dat. We beperken zo de scope van een contract bijvoorbeeld tot de usecase “medicatiegegevens opvragen”.’
Update inschrijftoken In de zijlijn van zijn presentatie stipt Marcel aan dat er een nieuwe versie van het inschrijftoken is. ‘Het wordt mogelijk het inschrijftoken te verlengen met ZORG-ID Smart. Ook deze beschrijving ligt ter review bij bart.hoenderboom@vzvz en marcel.settels@vzvz.nl. Verschillende leveranciers hebben al interesse getoond, er is behoefte aan.' |
Steven bedankt iedereen voor de actieve inbreng en wijst de deelnemers op de eerstvolgende leveranciersdag op 27 maart 2024, bij Van der Valk in Utrecht.
Agenda 2024:
Tertiaal meetings, online
Dinsdag 23 januari, 10.00 – 12.00 uur
Donderdag 21 maart, 15.00 – 17.00 uur
Donderdag 13 juni, 15.00 – 17.00 uur
Donderdag 24 oktober, 15.00 – 17.00 uur
Leveranciersdagen, Van der Valk in Utrecht
Woensdag 27 maart, 09.00-15.00 uur
Woensdag 26 juni, 09.00-15.00 uur
Dinsdag 10 september, 09.00-15.00 uur
Donderdag 21 november, 09.00-15.00 uur