Verslag Leveranciersdag 26 juni

Leveranciersmanager Steven Horsch kijkt een goed gevulde zaal in en constateert: ‘Kennelijk zijn jullie op het mooie programma van vandaag afgekomen.’ Kort neemt hij de aanwezigen mee door het werkplan. ‘Een continue cyclus waarin VZVZ en leveranciers samen proberen de motor goed draaiende te houden. Om het werkplan van 2025 goed scherp te stellen hebben we nog twee netwerkdagen en een tertiaaloverleg.’
 

Presentatie Jaarplan 2025, Francine Bergman
 

Cross-sectoraal jaarplan 2025 in september klaar

‘Er komen véél ontwikkelingen op ons af,’ stelt Francine Bergman. Ze laat een dia zien met onder meer de ambities van de Nationale Visie en Strategie, een aantal generieke functies en veel nationale en internationale wet- en regelgeving. ‘Als vereniging behartigt VZVZ de belangen van onze leden, de koepels van zorgaanbieders. En als directeur Relatiebeheer ben ik verantwoordelijk voor het ophalen van de vraag. Waaraan hebben de leden behoefte? Die vraag luidde dit jaar vooral: “Betrek ons vroegtijdig bij nieuwe en bestaande VZVZ-trajecten en verbind ons.”

Ze vervolgt: ‘Dat pakken we graag op. Als VZVZ en Nictiz zitten wij aan al die tafels, dus het zou ons moeten lukken. Daarom gaat het jaarplan 2025 uit van die cross-sectorale vraag.’ De jaarplancyclus is al in volle gang, half juni was er een eerste koepelbijeenkomst en in augustus of september volgt een tweede. Daartussendoor zijn de netwerkdagen einde juni en begin september. ‘In september zitten we dan met onze hoofdfinancier Zorgverzekeraars Nederland aan tafel, dan moet het jaarplan klaar zijn.’

Wat leeft er bij de koepels?

Francine laat zien wat een AI-analyse van de input voor de eerste koepelbijeenkomst opleverde aan sector-overstijgende thema’s: digitalisering, samenwerking en integratie, efficiency en kostenbeheersing, patiëntgerichtheid, kwaliteitsverbetering, preventie en gezondheidsbevordering. ‘Deze thema’s binden ons, hoe kunnen we die samen adresseren?’, vraagt de kunstmatige VZVZ-medewerker zich af.

Punten die uit de bijeenkomst kwamen:

  • Optimalisatie van gegevensuitwisseling: verbeteren van de uitwisseling van medische gegevens tussen verschillende zorgverleners en systemen.
  • Standaardisatie: implementeren van gestandaardiseerde terminologieën en informatiestandaarden zoals SNOMED, FHIR, BgZ en zib’s.
  • Gemeenschappelijke voorzieningen en infrastructuren: gebruik maken van gemeenschappelijke voorzieningen zoals Mitz, ZORG-AB en AORTA-LSP voor gedeelde toegang en integratie en zorgen voor verbindingen met andere oplossingen zoals Nuts en waarborgen van veilige toegang tot zorgsystemen via identificatie- en authenticatiemiddelen.
  • Actueel medicatieoverzicht (MO): implementeren van uniforme medicatieoverzichten voor betere patiëntveiligheid en zorgkwaliteit.
  • Spoedzorg en zorgcoördinatie.

 

Hoe laten we samen de data stromen?

Francine: ‘Vanuit onze coördinerende rol buigt VZVZ zich over de vraag: hoe komen we van het huidige gezondheidsstelsel naar een gezondheidsinformatiestelsel. En: hoe richten we die overgang samen zo goed mogelijk in? Hoe komen we van de zorgvraag naar het aanbod, de zorgtoepassing? Uitgaande van een zorgtoepassing en niet per definitie van het LSP?’

Met klem voegt ze eraan toe: ‘Daarbij hebben we jullie hulp nodig, denk met ons mee! Hoe kunnen we elkaar helpen om de data daadwerkelijk te laten stromen, ook cross-sectoraal?’

 

Presentatie NTV, Siham El Farssi en Robin van Everdingen

1 juli soft launch Nationaal Test- en Validatiecentrum (NTV)

Projectmanager NTV Siham El Farssi geeft een update over de voortgang van het NTV, het Nationale Test- en Validatiecentrum voor interoperabiliteit in de zorg. ‘We gaan het proces van testen en valideren op uniforme wijze aanpakken. Met behulp van generieke test- en validatievoorzieningen willen we de kwaliteit van gegevensuitwisselingen verhogen. Interoperabiliteit is het belangrijkste doel.’

Siham schetst de huidige kwalificatie- en acceptatieprocessen die leveranciers achtereenvolgens bij Nictiz en VZVZ doorlopen. ‘Daarin ontbreekt een zelfstandige testmogelijkheid. Bij de NTV-werkwijze krijgt “de klant” die wel, eigen regie is een belangrijk uitgangspunt. Andere vertrekpunten zijn het centraliseren van elkaar nu nog overlappende activiteiten en het transparant en voorspelbaar maken van het proces.’

Roadmap

In het derde kwartaal van 2024 is de soft launch van het NTV. Een focusgroep met OIZ-leden – maar ook anderen kunnen zich aanmelden – gaat vanaf 1 juli testen en valideren. Vooralsnog beperkt dit zich tot de Basisgegevensset Zorg (BgZ) MsZ in combinatie met de TA Notified Pull en per september de uitwisseling BgZ MsZ over AORTA LSP. Het NTV-loket gaat van start, via de mail en het platform. In Q4 start het NTV met de onboarding van de uitwisseling beeldbeschikbaarheid. De Wegiz-volgorde wordt aangehouden. ‘En de accreditatie van het NTV zal in 2025 veel aandacht krijgen,’ zegt Siham.

Zelf testen

Robin van Everdingen, interoperabiliteit-expert bij Interoplab, neemt de zaal stapsgewijs mee door de NTV-testomgeving. ‘Met jullie eigen systemen kun je 24/7 tegen de simulator aan testen om te valideren of de gegevensuitwisseling conform de standaard is. Tijdens kantooruren kan zo nodig ondersteund worden door het NTV-loket. Heb je de testen succesvol doorlopen, dan komen die op de monitor-worklist van het validatieteam. Zij valideren vervolgens de bewijslast van de testen.’ Ze vertelt dat tot nu toe gewerkt is op basis van TA Notified Pull, maar dat nu ook naar testen met AORTA-on-FHIR wordt gekeken.

Eén loket

Uit de zaal: ‘Dus kwalificeren en accepteren wordt één? We krijgen straks één loket?’ Siham en Robin: ‘Ja!’ Dagvoorzitter Steven Horsch: ‘Is dat fijn, wordt jullie leven nu gemakkelijker?’ Een aantal leveranciers: ‘Zeker!’

Contact NTV: info@nationaaltestenvalidatiecentrum.nl

 

Presentatie Zorg-AB en workshop, Iris Vastenouw en Bart Molenaar

ZORG-AB in het medicatiedomein: ontwikkelingen, hobbels en wensen

‘ZORG-AB een actueel en volledig landelijk adresboek’ luidt haar eerste sheet. Productverantwoordelijke Iris Vastenouw (VZVZ) nuanceert direct: ‘Nee, alles staat er nog niet in. Maar voor MedMij en Mitz bijvoorbeeld speelt ZORG-AB al een cruciale rol. Zo loopt elke bevraging in Mitz via ZORG-AB.’ 

Iris merkt veel belangstelling vanuit de leveranciers en ziet ook vandaag als mooie kans om te horen waar zij tegenaan lopen en hoe er samen verbeteringen kunnen worden bewerkstelligd. ‘Want ZORG-AB stelt zorgverleners in staat elkaar snel en gemakkelijk te vinden. Het is een essentiële bouwsteen op weg naar landelijke databeschikbaarheid.’ 

De adresgegevens van ZORG-AB zijn samenvoegingen van vier openbare adresboeken: Vektis, LSP, MedMij en het UZI-register.

Gestaag vooruit

Iris: ‘Momenteel zijn we bezig de databeschikbaarheid te verbeteren en aan te vullen, zowel op basis van de vraag vanuit de programma’s en leveranciers als op basis van wat de zorgaanbieders en zorgverleners toevoegen. Zo kwam er vanuit de apothekersvereniging KNMP de vraag of we van de ziekenhuizen de ziekenhuisafdelingen wilden opnemen. We zijn nu samen met hen, de zorgaanbieders en de Regionale Samenwerkingsorganisaties bezig die gegevens aan te vullen. Gestaag komen we vooruit.’ Iris kan het zich goed voorstellen dat drukke zorgverleners wel eens de vraag stellen ‘what’s in it for me?’ als hen naar hun actuele adresgegevens wordt gevraagd. ‘Je doet het voor de ander, je zorgt ervoor dat jij snel en gemakkelijk vindbaar bent.’

Op de roadmap van het ZORG-AB-team heeft ‘abonneren/notificeren’ prioriteit. ‘Er was vanuit de leveranciers een grote vraag naar een eigen testmogelijkheid op dit punt. Het VZVZ testteam heeft deze release geaccepteerd en hij wordt bijna beschikbaar gesteld voor leveranciers.’

Hoe helpt ZORG-AB in het medicatieproces?

Bart Molenaar (Productmanager Medicatiedomein VZVZ) laat de aanwezigen zien op welke drie punten ZORG-AB zorgverleners gaat helpen bij de ingebruikname van de standaard Medicatieproces (MP9):

  • Waar kan ik een bericht heen sturen? (adressering)
  • Welk type bericht wordt door die zorgaanbieder ondersteund? (conformiteit)
  • Detailinfo opzoeken: wie moet ik bellen op die ziekenhuisafdeling? 
  • vindt dat de zoekfunctie beter kan;
  • ziet graag de Edifact-adressen en het NUTS-register toegevoegd;
  • heeft behoefte aan de gegevens van collega’s uit het welzijnsdomein, ook de niet-BIG-geregistreerde (volledige sociale kaart);
  • meent dat de gegevens van bepaalde organisaties en professionals om afscherming vragen, denk aan Blijf-van-mijn-lijf-huizen;
  • ziet graag een dienstencatalogus geïntegreerd in ZORG-AB: welke zorgaanbieder levert welk type diensten?;
  • zou de informatie uit het ZORG-AB ook willen gebruiken om andere functies in het HIS te ondersteunen, zoals een intercollegiaal consult of het organiseren van een multidisciplinair overleg.
     

‘Ik ben benieuwd waar jullie tegenaan lopen bij de implementatie en of jullie oplossingsrichtingen zien. Daarvoor hebben we de middag gereserveerd.’ 

De zaal komt alvast met suggesties als: kijk goed naar de verschillende werkprocessen binnen de verschillende sectoren, denk naast de ziekenhuizen ook aan de ZBC’s en VVT. Een principiëlere vraag: ‘Wordt ZORG-AB nu zelf een formele bron waar we van op aan kunnen of blijft dat toch bijvoorbeeld Vektis? Wie kan ik straks aanspreken?’ Iris en Bart gaan het nader uitzoeken. ‘Opschrijven!’, klinkt het.

Huisartsen willen ook welzijnscollega’s kunnen vinden

’s Middags inventariseert de zaal in groepen waar sectoren bij ZORG-AB in de praktijk tegenaan lopen en welke wensen er leven. De groep ‘huisartsen’ bijvoorbeeld:

In elk geval wil deze groep dat duidelijk is waarvoor ZORG-AB wel en waarvoor het niet bruikbaar is. ‘Die verwachting moet kloppen.’ En de betrouwbaarheid van de gegevens is een harde eis, het toevoegen van de datum van de meest recente check kan daarbij helpen.

Handige zoektermen gezocht

Ook in de andere groepen blijkt het verbeteren van de zoekfunctie en vindbaarheid een belangrijke wens. ‘Als je zoekt op Nieuwerkerk aan den IJssel, vind je veel op “aan”, veel op “den” en veel op “IJssel”. Maar gek genoeg niets op “Nieuwerkerk”’, klinkt het vanuit de groep Medisch-specialistische zorg. ‘Ik zou zo graag enkele slimme zoektips krijgen, handige zoektermen. Dat lijkt me laaghangend fruit,’ stelt iemand in de groep Trombosezorg. ‘Wij zijn veel tijd kwijt met bellen, faxen en googelen. De huidige situatie dwingt trombosediensten eigenlijk om daarmee door te gaan.’

De groep Openbare farmacie buigt zich over de betrouwbaarheid van de data en pleit voor een overzichtspagina voor alle leveranciers met testdata. Daarnaast stelt men onder meer voor waarborgen voor mutaties in te bouwen.

Bart vat de prioriteiten van de aanwezigen samen. ‘Goede testdata, betrouwbare data en goede zoekresultaten. Daarmee moeten we aan de gang, helder.’

Steven bedankt alle aanwezigen voor de prettige, interactieve netwerkdag en ziet iedereen graag terug op de eerstvolgende op 10 september, ook bij Van der Valk Hotel Utrecht.