Samen naar een actueel en volledig medicatieoverzicht
Van tekentafel naar praktijk
In de regio’s Friesland en Rijnmond doet een brede alliantie van dertien zorgaanbieders, acht XIS-leveranciers en drie PGO’s mee aan de Kickstart. ‘Het is een goede mix vanuit het zorgveld, zodat we het voorschrijven, verstrekken, gebruik en toedienen goed kunnen beproeven. We hanteren harde meetmomenten en gaan pas door naar de volgende fase als iets goed werkt. De zorgaanbieder moet straks immers tevreden zijn met hoe de overdracht in de praktijk van zijn zorgproces werkt. We schalen na de Kickstart gefaseerd op: eerst naar zorgaanbieders in deze twee regio’s die al met dezelfde softwarepakketten werken, vervolgens naar extra regio’s en uiteindelijk gaan we naar een landelijke dekking. Met 16.000 zorgaanbieders en 75 leveranciers uit 9 zorgsectoren.’
Soepele transitie
VZVZ faciliteert de gegevensuitwisseling, ook tijdens de transitieperiode waarin steeds meer leveranciers en zorgaanbieders de voor medicatieoverdracht vereiste informatiestandaard Medicatieproces 9 in plaats van Medicatieproces 6.12 implementeren. Verder faciliteert VZVZ de hybride situatie waarin sommige leveranciers HL7v3 gebruiken en anderen FHIR.
‘Onze Berichtentransformatiedienst binnen het LSP maakt een soepele transitie van de oude naar de nieuwe situatie mogelijk,’ aldus Eefje. ‘Met onze gemeenschappelijke voorzieningen ontzorgen we leveranciers en zorgaanbieders ook in het invullen van randvoorwaarden voor veilige gegevensuitwisseling: dankzij ZORG-AB kunnen zorgaanbieders elkaar bijvoorbeeld digitaal vinden en dankzij de centrale toestemmingsvoorziening Mitz kun je erop vertrouwen dat er alleen gegevens uitgewisseld worden als de patiënt daar toestemming voor heeft gegeven.’
Verschillen tussen leveranciers
Het tempo van de transitie wordt grotendeels bepaald door de leveranciers, zij moeten de technische specificaties inbouwen in hun systemen en aantonen dat ze dat juist hebben gedaan. ‘Hoeveel ontwikkeleffort dat kost, verschilt per leverancier. Het hangt bijvoorbeeld af van de complexiteit van hun systemen en eventuele legacy. Maar ook van het specifieke deel van de zorgsector waarbinnen hun klanten zich bevinden. Het kan om behoorlijk fundamentele aanpassingen gaan.’
Validatieloket biedt ruime ondersteuning
Goede ondersteuning van leveranciers is daarom belangrijk. Die vinden zij via het Validatieloket. ‘We hebben daar veel informatie gebundeld en linken door naar alle specificaties en het implementatiehandboek. Leveranciers kunnen zich ook aanmelden voor een intakegesprek, dan helpen VZVZ en Nictiz hen die specificaties te doorgronden: wat betekenen ze specifiek voor mijn systemen? We bieden simulatoren die toetsen of wat men heeft ontwikkeld het gewenste resultaat geeft. Ook organiseren we ketentesten om het uitwisselen met systemen van andere leveranciers en met zorgaanbieders te testen. Uiteindelijk ondergaan leveranciers een formele validatie: zijn alle specificaties goed geïmplementeerd? En ook nadat een systeem is toegelaten tot productie monitort VZVZ als ketenregisseur of de berichten goed over de lijn gaan.’
Blijf alvast bij
Eefje benadrukt dat zulke intensieve ondersteuning in deze fase nog hard nodig is. ‘Het is nieuw voor ons allemaal, je komt in het beproeven van de gegevensuitwisseling uitzonderingssituaties tegen die foutmeldingen geven. Soms zijn dan aanpassingen aan de kant van de leverancier nodig, soms betekent dat een doorontwikkeling van de informatiestandaard of een van de gemeenschappelijke voorzieningen. De leveranciers die in deze fase meedoen helpen ons én de andere leveranciers die straks aansluiten. Voor die laatsten geldt: blijf nu vast bij, lees je in. Dat versnelt je straks in je ontwikkeltraject.’
Ook omdat de Wegiz medicatieoverdracht noemt als geprioriteerde gegevensuitwisseling is het raadzaam je alvast voor te bereiden. ‘Het is meer niet de vraag óf maar wannéér we allemaal digitaal medicatiegegevens zullen uitwisselen’.
Wanneer is het programma een succes?
Alle betrokkenen hebben baat bij een succesvolle implementatie.
‘Voor leveranciers geldt dat zij hun klanten een rijkere functionaliteit kunnen te bieden. Alle beschikbare medicatiegegevens zijn zichtbaar in hun applicaties en daarmee zijn ze ook alvast voorbereid op de toekomst. Want als de Wegiz over een aantal jaren gehandhaafd wordt dan is de digitale uitwisseling van medicatiegegevens niet langer vrijblijvend.
De zorgverlener zal het programma geslaagd vinden als hij meer tijd kan besteden aan het leveren van zorg in plaats van aan het eindeloos verschillende medicatielijstjes vergelijken. Gemakkelijker, sneller en met minder fouten voorschrijven, verstrekken en toedienen. Dan kun je met meer vertrouwen focussen op de patiënt.
Voor de patiënt – vooral voor chronisch zieken – is het fijn als hij een compleet en actueel medicatieoverzicht heeft. Dat helpt in het gesprek met de zorgverlener. Zo heeft hij meer eigen regie over zijn gezondheid en voorkomen we medicatie-gerelateerde incidenten. En dát is uiteindelijk waar het om draait.’